BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
;

ArT HisTorY

Sunday, July 19, 2009

Apreasiasi karya Ahmad Shukri Mohamed, ii


Target series "waiting For The Lover I", Mixed Media, 176x182 cm, 1995

Rama-rama, kumbang dan bunga-bungaan adalah subjek rujukan dari alam yang menjadi pilihan utama Ahmad Shukri (AS). Sekuntum bunga yang sedang mekar berkembang dibahagian kiri karya pula mendominasikan komposisi karya beliau. Namun AS dengan bijaknya mengalihkan dominasi tumpuan mata daripada tumpuan kepada sekuntum bunga besar kepada kepada titik tumpuan yang berselerak. Titik tumpuan yang diperkembangkan beliau dialihkan kepada pelbagai tumbuhan dibahagian kanan karya. Titik fokus berselerak yang menggunakan konsep Cristallographic Balance ini diperkukuhkan lagi oleh AS dengan memasukan bentuk kotak-kotak yang menjadi seakan bingkai karyanya.

Rama-rama, kumbang dan bunga-bungaan adalah kiasan kisah kasih AS. Sekitar 1995 sewaktu sama-sama bertugas di ITM dan tinggal di Meru, karya ini dihasilkan. Seperti insan lain yang Allah kurniakan rasa mekar cinta, AS pun turut mengalaminya. Namun bak kata pepatah lautan mana yang tidak dilanda badai, maka AS pun terkena badai juga. Barangkali secara tidak disedari AS memindahkan kisah kasih tersebut didada kanvas. Biasanya kita tidak menyedari proses intuitif tersebut. Gerak intuitif yang Allah ciptakan terserap secara pengamatan melalui pengalaman dan persekitaran.

Pemindahan kisah kasih secara bawah sedar inilah, telah mengangkat karya AS sebagai sebuah karya yang diabadikan dengan kandungan isi 'content' secara tulus. AS tidak merangka kisah kasihnya secara sedar membuatkan apa yang di kata oleh Ismail Zain sebagai "serapan peristiwa sehari-harian". Namun bagi mereka yang baru berjinak dengan karya seni kebiasaannya kisah kasih ataupun tema cuba diterjemahkan ke kanvas secara intepertasi .

Syed Ahmad Jamal pernah menegaskan perbezaan diantara interpertasi dengan pengalaman langsung. Beliau menghujahkan pengalaman beliau menghasilkan karya "Hujan Panas" adalah selepas beliau pulang dari stadium merdeka setelah melihat, mendengar dan mengalami peristiwa pengistiharan kemerdekaan secara langsung. Interpertasi secara tema tambah beliau seumpama orang yang tidak melihat peristiwa tersebut secara primary, namun hanya melihatnya melalui buku atau rakaman audio. Peristiwa yang dilihat mereka secara secondary data tersebut dipindahkan kekanvas. Misalnya mereka melukis gambar Tunku Abdul Rahman sedang mengangkat tangan melaungkan kemerdekaan. Mereka melukis kembali imej tersebut dan memberinya tajuk laungan kemerdekaan 57.

Pemindahan karya secara intiutif ini, dan bukannya naratif telah meletakan karya AS sebagai sebuah karya seni halus yang mempunyai nilai significant yang hebat dan membuatkan karyanya dinamik, indah dan bertenaga. Keindahan sebuah kisah cinta yang Allah ciptakan perasaan mekarnya telah pun dimiliki oleh AS. Kini mereka mengembeling tenaga untuk mengangkatkan martabat seni negara dengan terciptanya rumah umi-shukri yang diberi nama studio pati satu.



Sumber rujukan:
http://zainonabdullah.blogspot.com/2009/02/penghayatan-karya-seni-tampak-ahmad.html

0 comments: